فیلسوف مورد علاقه: مرتضی مردیها

روزنامه‌ی اعتماد امروز شاهکار کرده است. پرونده‌ای درباره‌ی اندیشه‌ی سیاسی با عنوان نقد دفاعیات مردیها، که ظاهراً بنا بوده درباره‌ی نقد کتاب دفاع از سیاست مردیها باشد. اما چیزی که هست، یک معرفی کوتاه از مردیها است و بعد، فضا دادن به سوسیال دموکرات‌ها برای نقد لیبرالیسم. تقی رحمانی، در جایگاه داوری می‌نشیند(یا خود را در این جایگاه می‌بیند، همان‌سان که قبلاً‌ هم در مورد روشنفکری دینی این کار را کرده‌بود) و لیبرال‌های ایرانی را تمام و کمال محکوم می‌کند، علیرضا علوی‌تبار (که منطقی‌ترین و منصف‌ترین این چند نفر است) ارتباط مستقیم بین دموکراسی و لیبرالیسم را نفی می‌کند، سعید مدنی، میخ‌های تابوت فردگرایی را محکم‌تر می‌کند، و غلامعباس توسلی، در جایگاه پدر جامعه‌شناسی ایرانی، لیبرال‌های فلسفی را به پرداختن به جامعه‌شناسی فرا می‌خواند.

احتمالاً خیلی راحت می‌شود بر نوشته‌های تمام نویسندگان پرونده ایراد گرفت و همان رویه‌ای را در پیش گرفت که در پیش‌گرفته‌اند، اما به سبک خود مردیها، فعلاً سکوت می‌کنیم! خود مردیها می‌گفت نقدهای وارده را نمی‌خوانم، مگر اینکه دیگران بگویند از دید جدیدی نقد شده‌ام. همه‌ی نقدها را می‌دانم و خودم بهتر از بقیه می‌خوانم خودم را نقد کنم!

در باب اینکه چرا مردیها را دوست دارم، و اصلاً چرا لیبرالم، خواهم نوشت.

پ.ن: مدت‌هاست که از فضای جدی و با هدف نوشتن و مهم‌تر مداوم نوشتن فاصله گرفته‌ام، این نوشته‌های این طرف و آن طرف چند روز اخیر، و اصلاً همین که هر روز هر ور که شده اینجا را به‌روز می‌کنم،حتی به زور عکسی یا شعری،تلاشی است برای برگشتن به آن فضا. برای نوشتن، همیشه نوشتن.
پ.پ.ن: 3 ساعت و نیم دیگر با یک اقتصادخوانده‌ی فریدمنی قرار دارم. می‌دانم بین خواننده‌های اینجا کسی معنی این جمله را نمی‌داند(یعنی اندیشه‌های میلتون فریدمن)، ولی نکته اینجاست که خودم هم دقیقاً نمی‌دانم!
پ.پ.پ.ن: عجب چیزی بود طرف! فقط حیف که مذکر بود!
:دي

پاسخی بگذارید

