آسمان، می‌گرید امشب

مهرپویا، اولین خواننده‌ی پاپ ایران است. کسی است که پاپ را به ایران آورد. در سال‌های 1330. قبل از اینکه ویگن و چندتا جک و جانور(!) شروع به نابودکردن پاپ کنند. محقق موسیقی هم بود، و متوجه شد که سیتار، بر خلاف باور عامه، نه سازی هندی که سازی ایرانی است. فرایش گرفت و در اغلب آهنگ‌هایش از سیتار استفاده کرد. گیتاریست هم بود و اولین آهنگ‌اش هم-که البته بی‌کلامبود- به نام کلبه‌ی سرخپوستان، در اواخر دهه‌ی 30 اجرا شد(اینکه تاریخ‌ها را دقیق نمی‌نویسم به خاطر این است که دارم تلاش می‌کنم همه را از بایگانی ذهن خودم، و نه از اطلاعات آماده و مکتوبی که دارم بیرون بکشم!) مهرپویا به خاطر صدای کلفتی که داشت، به عباس گاوصدا هم معروف بود.

مهرپویا، دقیقاً مثل اکثر خواننده‌هایی که من دوست دارم، صدای حجیم، و البته و صد البته محزونی دارد و طبیعتاً ‌بیشتر کارهایش هم نتیجه‌ی در هم آمیختن این صدای غمگین با ترانه و موسیقی غمگین‌تر از آن است. چند ترانه‌اش را مسلماً‌ بیشتر از بقیه دوست دارم، و اینجا متن، و اگر شد لینک داونلودش را می‌گذارم. اگر هم کسی خواست، به شکل آفلاین هر چه آهنگ از او دارم در دسترس می‌باشد!
آسمان می‌گرید امشب:

آن زمان‌ها کز نگاه خسته‌ی مرغان دریایی
وز سکوت ظلمت شب‌های تنهایی
و هنگامی که بی او جان من چون موجی از اندوه می‌شد
قطره‌ی اشکی دوای درد من بود
این زمان آن اشک هم پایان گرفته
وان دوای درد بی درمان من هم
ماتمی دیگر گرفته
آسمان می‌گرید امشب
ساز من می‌نالد امشب
او خبر دارد که دیگر اشک من ماتم گرفته
او خبر دارد که دیگر ناله‌ام پایان گرفته
آسمان می‌گرید امشب
ساز من می‌نالد امشب
او خبر دارد که دیگر اشک من ماتم گرفته
او خبر دارد که دیگر ناله‌ام پایان گرفته
قطره‌ی اشکی دوای درد من بود
این زمان آن اشک هم پایان گرفته
وان دوای درد بی‌درمان من هم
ماتمی دیگر گرفته

پاسخی بگذارید

