…برای 18 تیری‌ها

رازقی پرپر شد
باغ در چله نشست
تو به خاک افتادی
کمر عشق شکست
ما نشستیم و تماشا کردیم

دلم می‌خواد گریه کنم
برای قتل عام گل
برای مرگ رازقی
دلم می‌خواد گریه کنم
برای نابودی عشق
واسه زوال عاشقی

وقتی که قلبا و گلا
شکسته و پرپر شدن
وقتی که باغچه های عشق
سوختن و خاکستر شدن
من و تو از گل کاغذی
باغچه‌ای داشتیم توی خواب
با خشتای مقوایی
خونه می‌ساختیم روی آب
وقتی که ما تو جشن شب
ستاره بارون می‌شدیم
وقتی که پشت سنگر
سایه‌ها پنهون می‌شدیم
از نوک بال کفترا
خون پریدن می‌چکید
صدای بیداری عشق
رو خواب شب خط می‌کشید
دلم می‌خواد گریه کنم
برای قتل عام گل
برای مرگ رازقی
دلم می‌خواد گریه کنم
برای نابودی عشق
واسه زوال عاشقی

از پشت دیوارای شهر
انگار صدای پا میاد
آوازخون دربه‌در
انگار یه هم‌صدا می‌خواد
ابر سیاه رفتنیه
خورشید دوباره درمیاد
دوباره باغچه گل میده
از عاشقا خبر میاد
دلم می‌خواد گریه کنم
برای قتل عام گل
برای مرگ رازقی
دلم می‌خواد گریه کنم
برای نابودی عشق
واسه زوال عاشقی

این ترانه‌ی جنتی عطایی را که با صدای داریوش همراه شده، به شدت دوست دارم. بدون هیچ ارتباطی به هر واقعه‌ای. رازقی،‌از آن آهنگ‌هایی است که می‌توانم ساعت‌ها گوش دهم بی‌آنکه ذره‌ای احساس ملال کنم.


رادیکالیسم، در هر شکل و هر مرام و مسلکی، خلاف عقل و محکوم به شکست است. رادیکال‌ها، علاوه بر خودشان، میانه‌رو ها را هم نابود می‌کنند تا فضا برای رادیکال‌های مخالف‌شان فراهم شود.
18 تیر، جدی‌ترین برخورد دو طیف رادیکال ایرانی، بعد از 30 خرداد 1360 بود. و طبیعتاً هیچ نتیجه‌ای جز بسته‌تر شدن فضا،دلسرد شدن میانه‌روها، و تشدید اقدامات سرکوبگرانه‌ی یکی از طیف‌ها نداشت. چند دانشجو در تهران و تبریز کشته شدند،‌و یک سرباز به اتهام دزدی ریش‌تراش به 19 روز زندان محکوم شد. یاد کشته‌شدگان مدام، یاد سربازان ناگزیر از اطاعت عزیز، یاد فرماندهان نظامی 18 تیر،… می‌شود چیزی گفت؟

2 پاسخ به “…برای 18 تیری‌ها

  1. in ke radical boodan montahi be shekast mishe jaye bahse ziadi dare,nazaratet mohtaram o jalebe vali inke to khodet o anarchist miduni ya midunan ya midunesti(har har chi)az avval age be in eteghad dari ke radical boodan monjar be fazaye baste mishe joke be nazar mirese(V for Vendetta) ro ke too liste filmat mibinam shak mikonam :(…natije giri haye estentaji va ahkame MOZAKHRAF tarin mozzooate donyadst,»after any mind explosion there’Z indoor rest of mind»!!! har padide mokhtasate khase khodesho dare va time progression ro bayad dar nazar begirim.
    ma az oon potansiel 18 tir be ellate tars,tanbalie ejtemaee va zehnie mardom ,zarbe haye 2 khordadi ha be harekat(manafeat talabie moshtarak ax noe 57)! amele manfi bood na serfe harekat,be ghole tolstoy inke ye harekate radical khaam va napokhte hast ye jomle sathie,osoolan boloogh dar hal gara boodane ye jaryane,va agar monjar be shekast mishe be ellate oonharekat naboode»AYANDE GARA BOODANE ZEHNE MOSALEHE KARE ENSANE»
    faghat in jomla ro mitoonam begam»find the beauty in dissonance».

پاسخی بگذارید

