دوباره من و ملی‌گرایی

دوشنبه، یعنی 3 روز دیگر، ساعت 12:30، تالار صائب 2 دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان.

جلسه‌ی بحث گروهی کانون مطالعات اجتماعی آوا در مورد ملی‌گرایی،‌ با حضور من!

البته با این زمان‌بندی‌ای که من دیدم، یک ساعت وقت به من، و سی دقیقه برای پرسش و پاسخ، اسم‌اش را نمی‌شود بحث گذاشت. همان سخنرانی خودمان است!

از روی تجربه‌های قبلی، می‌شود گفت که تعداد زیادی از حضار، جزو مخاطبین احمق محسوب شوند! و فقط عده‌ي کمی هستند که توی اینجور جلسات، واقعاً می‌فهمند،‌یا برای فهمیدن می‌آیند. آخرین سخنرانی‌ام، اردیبهشت پارسال، دفتر مشارکت اصفهان، با موضوع اندیشه سیاسی تامس هابز و جان استوارت میل بود. موقع پرسش و پاسخ که شد، خانمی که علوم سیاسی می‌خواند پرسید: دلایل هابز برای این ادعا که بعد از رسیدن به وضعیت جنگ طبیعی، انسان‌ها به سمت صلح حرکت می‌کنند چیست؟

یا قبلی‌اش، سال قبلش،‌همان موقع‌ها،‌باز هم دفتر مشارکت، در مورد هولوکاست، که یکی از حضار گیر داده بود که مادر هیتلر، توی خانه‌های یهودی‌ها کار می‌کرد،‌آنها آزار و اذیت‌اش می‌کردند، بنابراین هیتلر کینه به دل گرفت!

در جزئیات‌اش مانده‌ام. اینکه از کجا شروع کنم، و به کجاها بیشتر حمله کنم. اینکه چه‌طور این حجم مطالب را هم توی یک ساعت بگویم،‌معضلی است برای خودش! فعلاً فهرست صحبت‌های من این شکلی‌است:

1-ملت

-تعریف

-تاریخچه

-ملت‌های واقعآً‌ موجود

2-ملی‌گرایی

-تعریف

-پیش زمینه

-ملی‌گرایی در ایران

-ماکیاولی

3-نتایج

-انتقادها: جهانی‌شدن، کثرت‌گرایی، مارکسیسم

-ملی‌گرایی آمریکایی

-مزیت‌ها

4-روشنفکری و سیاست واقعی

-روابط بین‌الملل و ملی‌گرایی

پاسخی بگذارید

