زندگی، کافرها را دوست دارد

ایستاده‌ام توی اتوبوس. یک آقای نسبتاً همسن و سال هم ایستاده یک قدم آن‌طرف‌تر،‌که هر از چندگاهی کیفش،‌یا خودش، با ترمز، می‌خورد به آقایی که نشسته روی صندلی جلویی اتوبوس. روی صندلی کنار پنجره ننشسته، اما جوری نشسته که کسی جرئت نمی‌کند برود سمتش. چون نمی‌خواهم از روی لباس درباره‌ی آدم‌ها قضاوت کنم. پیرمردی است، با موهای سفید بلند. از دور که نگاه کنی، شاید شبیه عرفا و شعرا و صوفیان و دراویش.
اتوبوس ساکت است،‌ تا اینکه همین پیرمرد صندلی جلو، با آرنج می‌زند به آن آقای دیگری که نوشتم. دوسه‌بار می‌زند و همزمان می‌گوید «هوی! برو اونور. نمی‌بینی دارم چیز می‌نویسم؟ تکیه نده به من.»
آن آقا هم خیلی آرام و بی‌دغدغه، دو قدم می‌رود آن‌طرف‌تر. مسافران دیگر هم، غیر از کسی که پشت صندلی آن پیرمرد نشسته، به حالن قبلی‌شان بازگشت می‌کنند.
کسی که برگشته و با خشم و نفرت به پیرمرد و چیزی که می‌نویسد، بعد از 15ثانیه‌ای سرش را برمی‌گرداند به سمت بیرون. فرقش با من این است که من هنوز دارم به همان خشم و نفرت به پیرمرد نگاه می‌کنم، و حواسم به او هم هست. طرف، ظاهراً‌ دارد شعر می‌نویسد. زاویه کج است، و لرزش‌های کاغذ هم اضافه بر آن، و نمی‌توانم بخوانم که چه است. ولی این، ‌اصلاً مهم نیست. مهم، آدم نکبتی است که لابد، به حرمت موی سپیدش، که به اعتبارش هر غلطی را مجاز می‌داند، باید احترام‌اش را نگه داشت. مهم، آن آقایی است که به این شکل واضح، مورد توهین قرار گرفته و حالا، هدفون گذاشته روی گوشش تا کاملاً‌بی‌اعتنا باشد.
مهم،‌ آدمی است به اسم «من»، که هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. حداقل‌اش این بود که بگوید « می‌نویسی که می‌نویسی. آدم باش» و بعد، اگر ادامه می‌داد، از بددهنی کم نمی‌آورد جلویش.
مهم، ماییم که ساکت شده‌ایم نسبت به هر نکبتی که آوار می‌شود سرمان،‌ حالا یا با تعبیر « خدایا شکر» و «کفر نعمت از کفت بیرون کند» یا به دلیل خستگی و ناامیدی از آن همه فریادی که کشیدیم و به جای نرسیدیم. زندگی را گذاشته‌ایم و زنده‌ایم.
من می‌خواهم کافر باشم، زندگی کنم، و فریاد بکشم
پاسخی بگذارید

