*فانوس‌ها و چلچراغ‌ها

نمی‌گذرند. حتی اگر آرزو کنی که بگذرند. حتی اگر اصرار کنی که بگذرند. «کاش»ها، آمدنی نیستند. چه من بگویم، چه خطاب‌شان من باشم.

کلاس تاریخ سیاسی غرب(6 جلسه):
1-پروتستانتیزم، رنسانس، انقلاب صنعتی
2-معاهده‌ی وستفالی، انگلیس(از ماگناکارتا تا عصر ویکتوریا)، انقلاب‌های فرانسه و آمریکا
3- ظهور ناپلئون، کنگره‌ی وین، عصر مترنیخ
4-عثمانی- از 1848 تا جنگ جهانی اول
5- جنگ‌های جهانی اول و دوم
6- جنگ سرد، و عصر بعد از آن
کلاس‌ها از اوائل اسفند شروع می‌شود؛ پنجشنبه‌ها. مکان‌اش هم دفتر حزب اعتماد ملی منطقه‌ی اصفهان است. هزینه‌اش هم فکر کنم 3-4 تومانی باشد. استادش هم که بنده‌ی گل گلاب. احتمالش هم هست که برنامه‌ی هر جلسه، تغییر کمی بکند. جدی‌ترین احتمال، جابجایی انگلیس است از جلسه‌ی دوم به سوم.
همزمان، کلاس تاریخ اندیشه‌ی سیاسی غرب هم برگزار می‌شود. از آنجایی که من استادش نیستم، آگهی نمی‌زنم. خواستید بپرسید.
بعد از این کلاس، می‌خواهم یک کلاس تخصصی تر برگزار کنم برایشان. مثلآً جهانی‌شدن، یا اصول روابط بین‌الملل، یا امنیت ملی، یا چیزی که چندان عمومی نباشد. صرفاً به این هدف که کف کنند، نه هیچ چیز دیگر!

از آن وقت‌هایی است که از پسر بودن خودم متنفرم، و پشیمان. نمی‌شود هر وقت خواستم پسر نباشم؟

یک یادداشت و یک مقاله هم افتاد روی دستم. یعنی انداختم روی دستم. یادداشت در مورد سال تأسیس دانشگاه‌های معتبر جهان می‌باشد که عمراً خیلی‌هایشان با سیصدسالگی دانشگاه اصفهان قابل رقابت باشد! خودشان را مسخره کرده این آقای رامشت؟
مقاله هم قرار است نگاهی اجمالی باشد به احزاب در کشورها و منطقه‌های مختلف جهان.
برای 10 روز بعد هم یک ایده‌ی عزیز به ذهنم رسید امروز، توی اتوبوس! «برای آقای…» را کسی یادش هست؟! اسمایلی دونقطه دی مخلوط با خباثتی که در چهره موج می‌زند و دندان‌های سرخ!

مگر می‌شود؟ هرگز گمان مبر! هرگز. صبر می‌کنم، و همین
*: دلیلی ندارد کسی بفهمد این تیتر چیست. کسی هم خوشش نمی‌آید نیاید. من این تیتر را دوست دارم
2 پاسخ به “*فانوس‌ها و چلچراغ‌ها

پاسخی بگذارید

