دو کلمه از اخوان ثالث- مقدمه‌ی از این اوستا

از بس که ملول از دل دلمرده‌ی خویشم
هم خسته‌ی بیگانه هم آزرده‌ی خویشم
این گریه‌ی مستانه‌ی من بی‌سببی نیست
ابر چمن تشنه و پژمرده‌ی خویشم
گلبانگ ز شوق گل شاداب توان داشت
من نوحه‌سرای گل افسرده‌ی خویشم
شادم که دگر دل نگراید سوی شادی
تا داد غمش ره به سراپرده‌ی خویشم
پی کرد فلک مرکب آمالم و در دل
خون موج زد از بخت بدآورده‌ی خویشم
ای قافله، بدرود، سفر خوش، به سلامت
من همسفر مرکب پی‌کرده‌ی خویشم
بینم چه به تاراج رود کوه زر از خلق
دل خوش نشود همچو گل از خرده‌ی خویشم
گویند که «امید و چه نومید!» ندانند
من مرثیه‌گوی وطن مرده‌ی خویشم
مسکین چه کند حنظل اگر تلخ نگوید؟
پرورده‌ی این باغ، نه پرورده‌ی خویشم

———————————
شعر، میخکوبم نکرد، اما لذت‌بخش بود، زیاد. مخصوصاً وقتی دیدم که خودش را از قافله جدا کرد و آدمی کرد که تنها به راه خود می‌رود و بعد خودش را پرورده‌ی باغ خواند، نه خودش. نمی‌انم می‌توانم برسانم از چه چیز خوشم آمده یا نه!
———————————
توضیح: زیاد شده که می‌خواهم از چیزی بنویسم، می‌بینم یکی دیگر نوشته. می‌خواهم از خستگی بنویسم می‌بینم همکلاسی عزیز برداشته از خستگی نوشته، می‌خواهم از فلان چیز بنویسم() یادم نیست موضوع چی بود!) می‌بینم سردبیر حرفه‌ای یک مجله‌ی حرفه‌ای همین امروز همین را نوشته، می‌خواهم از تکنوکرات‌ها بنویسم،‌می‌بینم یکی از دوستان نادیده‌ی وبلاگ ‌درشت(!) همین را نوشته. می‌خواهم یک پست بزنم- که الان زده‌ام!- می‌بینم دوست گران‌قدر برداشته وبلاگش را با شعر باز کرده، و در همه‌ی این موارد، تنها چیزی که مانع از نوشتن من می‌شود، حس مسخره‌ای است که می‌گوید اگر بنویسی می‌گویند تقلید کرده‌ای. این حس مسخره از این به بعد غلط می‌کند حرف بزند. تقلید کرده‌ام که فلان موضوع را نوشته‌ام؟ بله! تقلید کرده‌ام که نوشته‌ام! مشکلی هست؟
3 پاسخ به “دو کلمه از اخوان ثالث- مقدمه‌ی از این اوستا

  1. به مینو: شعر که حرف نداره
    بیا. من نوشتم همکلاسی عزیز بعد اومدی میگی همکلاسی خودتی.
    تا من باشم دیگه از کسی تعریف نکنم!
    مصخره هست، ولی وقتی دو بار متهم شدم به این، شروع شد. حالا به این نتیجه رسیدم که جهنننننننم! من کار خودمو می‌کنم، متهم هم شدم، به درک!
    به حسام:
    😉

پاسخی بگذارید

