تیندرا: میوه‌های جنگلی

tindra-scented-candle-in-glass__0123035_PE170619_S4

فروشگاه هایپرمارکت اصفهان که می‌رفتم، طبقه‌ی دوم انگار سهمیه‌بندی جنسیتی شده بود. بخش ابزارآلات زیر گام‌های مردها تسخیر شده بود و بخش لوازم آشپزخانه، ملک طلق زن‌ها. اگر زنی یا مردی هم در بخش طرف مقابل بود، به همراهی مرد یا زن همراهش آمده بود و فقط زل زده بود به رویدادهای آن حوالی.
من عاشق لوازم آشپزخانه‌ام. چرخیدن بین ابزارآلات را هم دوست دارم، ولی مثل لوازم آشپزخانه هیجان‌زده‌ام نمی‌کنند. مقایسه‌ی دوتا کاسه یا شمردن گل‌های روی ظرف چینی، یا در دست گرفتن قاشق و چنگال و مقایسه‌شان با ایده‌آل‌های ذهنی کار همیشگی من در هر فروشگاهی است که چنین امکانی داشته باشد. هایپرمارکت یک شورشی داشت. من همیشه بین لوازم آشپزخانه هم می‌چرخیدم، گر چه هیچ وقت نه از آنها و نه از ابزارهای فنی، هیچ چیز نخریدم.
دیروز توی فروشگاه معظم ایکه‌آ همان وضعیت را دیدم. مردها بین در و پنجره و کمد و صندلی و باقی چیزهای بزرگ چرخ می‌زدند و به بعضی قسمت‌ها که می‌رسیدند متوقف می‌شدند. بخش شمع‌ها و باقی خوشبوکننده‌ها یکی از این بخش‌ها بود. مردها می‌آمدند، بوی تندی به مشامشان می‌خورد و یکهو راه رفتنشان متوقف می‌شد. نگاهی می‌انداختند و می‌رفتند. نوشتم « می‌آمدند». ده دوازده تا زن از بیست تا هفتاد ساله داشتند یکی یکی شمع‌ها را بو می‌کردند و غر می‌زدند. غر زدن کار همیشگی اهالی شبه‌جزیره‌ی ایبریا و بلکه کل جنوب اروپاست. من بین این ده دوازده نفر داشتم فکر می‌کردم که چرا این شمعی که در دست من است 1.39 یورو است، اما آن یکی که عین همین است و حتی نوشته‌های روی برچسب قیمت‌شان فرقی ندارد، 3.59 یورو. اتاقم الان بوی میوه‌های جنگلی می‌دهد.

پاسخی بگذارید

